maanantai 9. tammikuuta 2017

Haaste (#vähemmänpullaa)

Kompastuskivi: Sosiaalinen syöminen!

Nykyään melkein kaikkeen sosiaaliseen kanssakäymiseen liittyy ruoka. Kun meille tulee vieraita, kuvittelen, että mun on oltava hyvä emäntä, joka tarjoaa aina pullaa, keksiä ja ties mitä herkkuja. Istutan automaattisesti vieraat aina keittiön pöydän ääreen ja siinä sitten istutaan niin kauan, että tarttee lähteä pyörimällä pois. Mulla on semmonen ajatus, että jengi pitäis jotenkin pihinä tai muuten vaan nuivana jos ei olis aina herkkuja :D Eli vaikka ite tuntuiskin siltä, että nyt just ei tarvis olla niin kaikenlaista, niin joku paine tuolla takaraivossa määrää, että tarttee tarjota sitä sun tätä.

Monesti laitetaan ihan ruoka, kun treffaillaan kamujen kanssa ja oikeestihan se riittäis ihan hyvin. Ei meillä muutenkaan mitään jälkiruokia syödä. Tietysti sitä voi sit kahvin kanssa olla jotain pientä ja ottakoot se, joka haluaa, mutta vähän on ehkä viime vuosina lähtenyt käsistä tuo tarjolla olevien herkkujen määrä. Tuntuu, että tytötkin haluais ihan joka paikkaan ottaa evästä mukaan ja kaiken aikaa pitäis puputtaa jotain suolakeksiä.

Ymmärrättekö mistä puhun? En toki tarkoita, että aina pitäis olla kuivin suin.. en todellakaan, mutta haluaisin opetella kohtuutta ja opettaa sitä myös tytöille. Toki oon aina toppuuttelemassa jossain vaiheessa, mutta kyllä molemmat rinsessat aika monta keksiä ehtii kahmia lautaselle ennenkuin oon ehtinyt kissaa sanoa. Itekin muistan aina ottaa ihan jokaista tarjolla olevaa sorttia. Prkl!

Haaste: Vähemmän pullaa! Vähemmän keittiön pöydän ääressä istumista!

Enkä  nyt tarkoita, että meidän kavereiden pitää ottaa kauheat paineet eikä saa laittaa mitään tarjolle, kun me ollaan tulossa käymään. Mun valintahan se on, mitä sieltä pöydästä valitsen ja suuhuni laitan. Mutta siis jos sillain yleisesti koittais vähän keventää näitä arkipäivien kaffitteluhetkiä ja treffejä..rennolla meiningillä koittais vähän muuttaa toimintatapoja. Minä koitan tarjota tästä lähtien vähän vähemmän sortteja. Tai jos tarjoiskin hedelmiä. Tai ettei istuiskaan ihan koko aikaa sen ruokapöydän ääressä, vaan siirtyis vaikka soffalle välillä tai lähtis haukkaamaan raitista ilmaa.

Ootteko mukana?
Sannis

10 kommenttia:

  1. Todellakin!
    Mä tykkään jos kahvia tehdessä tipauttaa suodatinpussiin vähä kardemummaa tai vaniljaa,
    ihana kahvi, ei tartte mitään pullaa :)
    Ja jos nyt jtn on pakko tarjota, kelpaa palanen tummaa suklaata :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuuu..pitääpä kokeilla tota kardemummakahvia. Vaikka en tiedä.. jos sit rupee tekemään mieli pullaa :D :D

      Tumma suklaa käy kyllä aina. Nam!

      Poista
  2. Meillä harvoin pullaa ym.tarjolla,kahville tulija tuo mukanaan,koska jos kaapis sattuis oleen jotain,ni ei ole kauaa,syön ne !systerin kanssa kahvitellaan välillä ihan ilman herkkujakin.Kyllä mulla on suurin ongelma iltaherkuttelu ja aina löytyy syy herkutella,ilo/suru!täytyy varmaankin yrittää ottaa taas kerran itseänsä niskasta 😊

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä kans kaapit yleensä hätävaroista tyhjät, kun joku (?) nakertaa salaa kaikki hätävarat pois :D Nyt on joulusta lähtien ollu konvehtirasia ja suklaalevy jääkaapissa ja mutakakku pakkasessa, mutta niin vain oon onnistunu jättämään ne rauhaan. Jee!
      Ja kyllä, aina on joku hyvä syy syödä herkkuja :D

      Poista
  3. Mun lempparitarjoilu, joka on tuntunut myös satunnaisille vieraille (tai siis tutuille) maistuvan oikeikin hyvin, on nätisti valmiiksi annokseksi laitettu luonnonjugurtti, johon lorautan päälle vähän hunajaa ja kaveriksi vihreän omenan paloja tai marjoja (mitä millonkin sattuu olemaan) ja raastan siihen vähän tummaa suklaata päälle. Ehkä itsekästä, kun on mun oma herkku, mutta ei oo keltään jäänyt syömättä :). Ja vaikkei annos olis kummoisen kokoinenkaan, niin täyttääkin sillai sopivasti. Mitään pullia tai kakkuja tai semmosia meillä ei ole ikinä jemmassa, kun ei sellasia itsekään syödä, joten en viitsi erikseen ketään varten hommatakaan. Enkä itsekään kylässä mistään pullista piittaa.

    Ihania kuvia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans välillä täräyttäny smoothiet pöytään. Ja on tosiaan aina kans kelvannu :D Miten sitä ite tekeekin asioista isoja ja hölmöjä...Aivan ku ny tosiaan joku mua väheksyisi siksi etten tarjoa pullaa. Kaikkia ny kans!

      Poista
  4. Tää on just sitä, mitä itsekin oon nyt miettinyt. Iso peukku! Kylään mennessä oon jo pari kertaa ilmoittanut, että pelkkä kahvi/tee/mehu riittää (pariin kertaan joutunut toistamaan, että kyllä ihan varmasti riittää). Ja mietin itse, että tarjoaisit juurikin vaikka hedelmiä, jos tulee sellaisia vieraita, ettei ihan ilman tarjoilua kehtaa istuttaa kahvittelemassa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just näin! Hedelmäsalaatti oikeesti onkin ihan sairaan hyvää ja yleensä kelpaa myös lapsille. Smoothieta oon kans välillä tarjonnu ja seki on ihan kiva välipala. Kyllähän sitä kaikkea keksis, kun vaan katsois vähän sen kuuluisan laatikon ulkopuolelle :)

      Poista
  5. Tunnista ilmiön kyllä! On kyllä usein tosi vaikea miettiä, mitä tarjoaisi, jos ei jotain suolaista tai makeaa piirakkaa? Ne tulee niin helposti.. JA just toi, että pyörimällä pois.. Minä kyllä tykkään istua pöydän ääressä vieraiden kanssa, mutta pitäisikö keksiä jotain terveellisempää tarjottavaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kans tykkään notkua siinä keittiössä. Tai meillä on keittiö ja olkkari samaa tilaa, mutta jotenkin en ollenkaan osais mennä sohvalle istumaan,

      Poista

Kiitos, kun kommentoit <3